Svět slov

Vyhledávání

Moudrosti do hrsti

Láska k divadlu začíná tím, že do něj přijdeme včas.
(Miroslav Horníček)

Agávový sirup sladí, a přitom má nízký GI

Vanda Švehlová
27. 1. 2016
Agávový sirup sladí, a přitom má nízký GIAgávový sirup je výborné sladidlo s nízkým glykemickým indexem. To znamená, že nezvyšuje hladinu cukru v takovém tempu jako klasický třtinový cukr – a tím pádem nedojde opět k rychlému poklesu hladiny, který se často projeví jako nepříjemný hlad. Dá se použít do čaje, lze jím přelít krupicovou nebo ovesnou kaši, výborně poslouží při přípravě moučníků. Při přípravě pudinku perfektně nahradí již zmíněný cukr, konzistence přitom zůstane stejná.

Na pečení se agávový sirup moc nehodí, protože cuk je sypký a to má vliv na to, zda je moučník po upečení nadýchaný nebo naopak s přídavkem medu či sirupu tužší.

Sirup z agáve se hodí jako náhražka medu. Informace cenná zejména pro vegany, kteří nechtějí konzumovat nic, co je živočišného původu. Pozor ale, že agávový sirup je sytější a sladší, a proto ho co do objemu stačí zhruba poloviční množství ve srovnání s medem. I když, není med jako med, takže i tady jsou hodně velké rozdíly. Je dobré, že existuje tento sirup (a další alternativy) k medu, už kvůli alergikům. Někteří totiž med jíst nemohou.

Hlavní složku tvoří fruktóza, což je sacharid, který je mnohem sladší než řepný cukr, takže ho můžeme dát do čaje pouze poloviční dávku a snížíme tím objem kalorií. Ačkoli se může zdát, že fruktóza je z metabolického hlediska bezpečnější, i ona může mít svá zdravotní úskalí, a proto, jako u všeho, bychom neměli zapomínat na přiměřenost. Asi by bylo dobré současně připomenout, že fruktóza se řadí mezi jednoduché sacharidy, slouží k rychlému přísunu energie – a to, co naše tělo bezprostředně nevyužije, se ukládá v podobě tuku v našem organismu.

Posledních cca 10 let se nehovoří o ničem jiném, jako o tom, že tloustneme, jíme hodně sladké pokrmy, chybí nám pohyb, máme nezdravou životosprávu. Mohl by tak vzniknout dojem, že cukr je jed, zabiják nebo cosi, co nám naprosto rozvrátí náš metabolismus. Bez cukrů se však neobejdeme.

Pro úplnost proto dodejme, že sacharidy jsou pro nás nepostradatelné, neboť jsou zdrojem rychlé energie. V našem organismu mají cukry podobu glukózy nebo glykogenu, což je jakýsi „záložní zdroj“. Záleží ale na mnoha faktorech, např. kolik sacharidů konzumujeme, jaký mají glykemický index, v kolika denních dávkách si je dopřáváme, jaké jsou naše další stravovací návyky, v jaké jsme zdravotní kondici, zda netrpíme závažnými (chronickými) chorobami atd.

A nezapomínejme ani na to, že sacharidy jsou obsažené i v ovoci a zelenině. Kdo si tedy bere k srdci doporučení, aby konzumoval více jablek, mrkve, paprik, banánů, hroznového vína, atd., tak ačkoli jsou obecně ovoce a zelenina zdraví prospěšné, nutno přihlédnout k tomu, že zvyšují naši celkovou dávku přijatých sacharidů.

          
Zaujal vás tento článek a chcete jej doporučit?
Vzkaz:
  + odkaz na článek
na
e-mail:
 
 
Máte-li potíže s přihlašováním...
Zapomněl(a) jsem heslo, ale mám ověřenou e-mailovou adresu...

Pro kůži

RSS
RSS
Venušanka v číslech:
• 5 751 den v provozu
• 4 930 článků
• 1 512 soutěží


Copyright © Venušanka od roku 2006 – magazín pro ženy, všechna práva vyhrazena



Dnes je 02.12.2021 a svátek má Blanka