Svět slov

Vyhledávání

Nejčtenější

Moudrosti do hrsti

Děti jsou kotvy, které drží matčin život.
(Sofokles)

Ochrana před potratem? Vitamín B9!

Román Půlnoční modřRomán Půlnoční modř
... a další soutěže...

Barbora Roháčová
27. 12. 2016
Ochrana před potratem? Vitamín B9!Ženy, které chtějí otěhotnět nebo už čekají miminko, by neměly zapomínat na kyselinu listovou. Je to velice důležitá věc. Jde o vitamín B9. Nevýhodou je, že naše tělo si kyselinu listovou nedokáže ukládat do zásoby. Folát, jak se tomuto vitamínu také říká, je nezbytný pro pacienty s celiakií nebo ty, kteří potřebují odbourat alkohol v krvi.

Pozor na první trimestr!

U gravidních žen je pravidelný přísun důležitý zejména v prvním trimestru. Vitamín B9 chrání plod před velmi vážnými komplikacemi, ke kterým patří například rozštěp páteře nebo rozštěp patra. Kyselina listová se také spolupodílí na vzniku nervového systému. Její nedostatek je nebezpečný i kvůli zvýšenému riziku potratu, a to právě v prvním trimestru. U kojících žen napomáhá lepší tvorbě mateřského mléka.

Proč potřebujeme folát

Tento důležitý vitamín by neměl chybět ani v jídelníčku nás ostatních. Je totiž nepostradatelný při tvorbě krvinek a zlepšuje hojení ran. Působí také preventivně u některých druhů rakoviny a zlepšuje potíže, které vyvolává dráždivý tračník.

Neupadněme do opačného extrému!

Kyselina listová je obsažena v každé buňce našeho těla. Dohlíží na to, aby při dělení buněk nedocházelo k jejich poškození. Jak vidíte, bez vitamínu B9 se neobejdeme. Ale pozor, abychom neupadli do opačného extrému a nepředávkovali se!

Jaká hrozí rizika?

Kdyby šlo o dlouhodobý jev, mohli bychom se zbytečně vystavit riziku rakoviny prostaty, plic nebo tlustého střeva. O výhodách a nevýhodách kyseliny listové se v posledních letech vedou mezi odborníky nejrůznější debaty. I když se zatím některé varovné domněnky zatím nepotvrdily, je dobré mít se na pozoru. Dopřát si dostatek folátu, ale na druhou stranu to nepřehánět.

Arašídy, zelenina, ovesné vločky…

Kyselina listová se dobře rozpouští ve vodě. Dlouhé vaření a vysoké teploty ji mohou znehodnotit. A kde folát najdeme? Zejména v listové zelenině, dále ve fazolích, ovesných vločkách, červené řepě, arašídech, slunečních semínkách. Potřebnou dávku můžeme získat také konzumací masa, vitamín B9 je obsažen i v obyčejných kvasnicích.

zdroj foto: pixabay.com

          
Zaujal vás tento článek a chcete jej doporučit?
Vzkaz:
  + odkaz na článek
na
e-mail:
 
 
Máte-li potíže s přihlašováním...
Zapomněl(a) jsem heslo, ale mám ověřenou e-mailovou adresu...

Redakční zprávy

Přátelé, kdo CHCE ZVÝŠIT SVOJI ŠANCI NA VÝHRU, MŮŽE DENNĚ SOUTĚŽIT - denně lze u každé soutěže vybrat správnou odpověď - ČÍM VÍCE SPRÁVNÝCH ODPOVĚDÍ, TÍM VĚTŠÍ PRAVDĚPODOBNOST VÝHRY!
Nejlevnější cestovní pojištění si najdete na Porovnej24.cz

Metafora

Soutěže

Gala Dalí
Strhující příběh plný lásky a inspirace
Román Půlnoční modř
Dechberoucí příběh malířky

Na magazínu jsou:

Joplin, zindule, Kytinka, Bulabu3, dinna, Mary, AHY1, olas, ladouch, maruska, emadlerjuli, rtgerardalis, Bártová, PetrPa, standa1, zatka71, formule, Sametka, Hojaro, Mirka42, vlahy
RSS
RSS

 

Venušanka v číslech:
• 4 278 dnů v provozu
• 4 756 článků
• 1 452 soutěže
• 13 130 uživatelů


Copyright © 2006–2017 Venušanka – magazín pro ženy, všechna práva vyhrazena



Dnes je 20.11.2017 a svátek má Nikola