Svět slov

Vyhledávání

Moudrosti do hrsti

Srdce nic nekupuje, nic neprodává.
(Josef Kajetán Tyl)

Sauna: pomůcka k hubnutí?

Jana Kučerová
24. 11. 2021
Sauna: pomůcka k hubnutí?Hubne se v sauně nebo ne? Pokud si myslíte, že se tu zbavíte přebytečných kil, tak vás zklameme. Tuku se nezbavíte, vody však ano, což vede k jejímu odlišnému rozložení v organismu. Voda se ztrácí zejména z tukových tkání, nepěkné otoky mizí. O modelování postavy v tom smyslu, že dáte vale faldíkům, se však nejedná.

Sauna je ale dobrý nástroj k upevnění zdraví. Poskytuje relaxaci a také fyzickou i psychickou úlevu. Slovo sauna pochází z finštiny a znamená formu koupele, která je už po celá staletí hojně rozšířena právě ve Finsku, zemi jezer. Na březích jezer, řek, kterých je nepočítaně, ale i na březích zálivu Baltského moře stojí malé domečky neboli potírny, které jsou označeny nápisem SAUNA.

Archeologické nálezy jasně potvrzují, že blaho sauny znali již naši předci v době kamenné. Nejstarší pozůstatky lze nalézt, jak jinak, na území dnešního Finska.

I když se sauna a saunování od svých prvopočátků změnily, to základní zůstalo stejné: a tím je posvátnost sauny. Existuje dokonce finské přísloví, které praví, že každý se v sauně musí chovat jako v kostele.

Každý má asi o sauně jistou představu: nejčastěji je to malá, útulná dřevěná kabinka, obložená palubkami, ve které vzniká ono neopakovatelné kouzlo této speciální koupele. Proč dřevo? Protože na dřevě se člověk nepopálí, a tak je vhodné i při vysokých teplotách okolo 60 až 100 °C, které jsou pro saunu charakteristické. Vzduch musí být přitom dostatečně suchý, aby se pot, který se na těle při vysoké teplotě vytváří, mohl rychle a důkladně odpařit. Toto odpaření chladí a zabraňuje, aby se pokožka nepřehřála.

Pojistkou proti přehřátí je druhá fáze saunování, a tím je cílené a regulované ochlazení. Sauna je tedy střídání obou fází: prohřátí v horkém teple saunové kabiny a následné ochlazení. Osvěžující ochlazení je neméně důležité jako uvolňující teplo.

V jakém věku se saunování začít a kdy skončit?

Lékaři doporučují začít se saunováním u dětí ve věku tří a více let, kdy už je funkční termoregulační systém a dítě také umí udržet čistotu. O tom, do kolika let si saunu dopřávat, napovídá hodně zdravotní stav. Po šedesátce už někteří lékaři saunování nevidí příliš rádi, protože je tu zvyšující se riziko onemocnění kardiovaskulárního systému. Paradoxní přitom je, že mnozí šedesátníci, kteří sportovali a sportují a žijí zdravě, mohou mít k tomuto závažnému onemocnění menší předpoklady než o generaci mladší lidé, jejichž postoj k vlastnímu zdraví není tak dobrý.

Saunování zabere určitý čas a pokud má splnit svůj účel, není dobré spěchat. Pozor ale na jednu podstatnou věc (a ta může odradit nejednoho z nás): pokud je člověk vystaven značnému tělesnému nebo psychickému přetížení, je nutno saunování odložit, protože by to znamenalo další zátěž organismu.

Kdy mluvíme o pravidelném saunování? Obvykle tehdy, je-li mezi jednotlivými návštěvami sauny interval sedmi či čtrnácti dnů. Delší časové intervaly znamenají nepravidelné saunování a pak je nutné začínat s postupným otužováním a zvyšováním pobytu opět znovu.

Na konec možná ještě vysvětleme, proč je nutné být v sauně nahý. Nahota vlastně člověka chrání před přehřátím a v chladu zase nastupuje rychleji ochlazení.

Nebojte se sauny, a vychutnejte si klidně teď, v předvánočním shonu, její nepopiratelné kouzlo, které vás doslova nabije pozitivní energií!


          
Zaujal vás tento článek a chcete jej doporučit?
Vzkaz:
  + odkaz na článek
na
e-mail:
 
 
Máte-li potíže s přihlašováním...
Zapomněl(a) jsem heslo, ale mám ověřenou e-mailovou adresu...

Pro kůži

RSS
RSS
Venušanka v číslech:
• 5 751 den v provozu
• 4 930 článků
• 1 512 soutěží


Copyright © Venušanka od roku 2006 – magazín pro ženy, všechna práva vyhrazena



Dnes je 02.12.2021 a svátek má Blanka