Svět slov

Vyhledávání

Moudrosti do hrsti

Každý žil tolik, kolik miloval.
(Lev Nikolajevič Tolstoj)

Špenát? Také vám ho zprotivili ve školní jídelně?

Ivana Lochmanová
28. 12. 2021
Špenát? Také vám ho zprotivili ve školní jídelně?Nejeden z nás si jistě pamatuje na často nevábnou zelenou hromádku na talíři ve školní jídelně. Špenát. Nevím o nikom, kdo by si na této vynikající zelenině pochutnával už jako malé dítě a averze u mnohých přetrvává až do dospělosti.

To je ovšem velká chyba, protože špenát je jeden z nejcennějších druhů listové zeleniny, která může našemu tělu vyloženě prospět.

Špenát obsahuje čtyři pětiny vody a je bohatý na železo, sodík, hořčík, vápník a draslík. Beta karoten, který je rovněž ve špenátu, se v těle přemění na vitamín A. Ukázalo se však, že neobsahuje tolik železa, jak se původně myslelo. Potíže může také tak trochu činit kyselina šťavelová, kterou je dobré zneutralizovat vápníkem, takže postačí například vypít sklenici mléka. Ten, kdo přidává do špenátu vejce, už mléko pít nemusí.

Syrová čerstvá šťáva je velice výživná a vyloženě udělá dobře trávicímu traktu. Některé výzkumy dokonce přišly s tím, že špenát patří mezi nejúčinnější zeleninu, která pomáhá při prevenci rakoviny. Je totiž velice štědrým zdrojem luteinu a ten má výrazné antioxidační účinky.

Jiné studie tyto závěry potvrzují a rozvíjejí v tom smyslu, že pravidelné požívání špenátu, zejména pokud má tmavé listy, může chránit organismus před mnoha druhy rakovinového bujení. Chrání také srdce a brání ztrátě paměti ve stáří. Složení špenátu je dobré a užitečné pro kůži, vlasy a nehty, stimuluje rovněž činnost buněk.

Špenát je nyní v Evropě hodně populární. V některých zemích jeho spotřeba vzrostla v poslední době zhruba o čtvrtinu či třetinu oproti minulosti. Návrat této klasické zeleniny na talíře vděčí populárním televizním pořadům, kde kuchaři, jež patří k elitě, připravují zajímavé pokrmy a přidávají do nich, jak jinak, i špenát. Ano, nastává období renesance špenátu…

Kdo chce mít štíhlou postavu, měl by špenát zařadit do svého jídelníčku. Tato zelenina totiž strávníka rychle zasytí, takže jedlík nesní tak velkou porci. Chut špenátu lze zvýraznit česnekem, který je sám o sobě také zdraví velmi prospěšný, a rovněž muškátovým oříškem.

Ideální je, když máme špenát čerstvý, jehož listy natrháme na menší kousky a který můžeme přidat do jakéhokoli salátu nebo si dát pár lístků na talíř jako přílohu.
          
Zaujal vás tento článek a chcete jej doporučit?
Vzkaz:
  + odkaz na článek
na
e-mail:
 
 
Máte-li potíže s přihlašováním...
Zapomněl(a) jsem heslo, ale mám ověřenou e-mailovou adresu...

Pro kůži

RSS
RSS
Venušanka v číslech:
• 5 965 dnů v provozu
• 4 936 článků
• 1 512 soutěží


Copyright © Venušanka od roku 2006 – magazín pro ženy, všechna práva vyhrazena



Dnes je 04.07.2022 a svátek má Prokop